CSQEP demana una assignatura d’educació afectivo-sexual específica i obligatòria

Jéssica Albiach denuncia que el currículum escolar català “invisibilitza” les dones i proposa formació presencial en coeducació pel professorat

La diputada de Catalunya Sí que es Pot i portaveu en temes d’educació, Jéssica Albiach, ha interpel·lat avui la consellera d’ensenyament, Meritxell Ruiz, sobre la coeducació al sistema educatiu català i, entre d’altres mesures, ha demanat una assignatura específica “obligatòria” al currículum educatiu català, amb “continguts molt clars, com marquen els recomanacions de l’ONU i de l’OMS”.

Albiach ha presentat la seva interpel·lació com una iniciativa que pretenia “posar en marxa amb allò que ha estat aprovat a aquest Parlament en matèria de coeducació”, i ha detallat una sèrie de mesures per aprofundir en aquesta qüestió, entre d’altres coses per acabar amb “els continguts androcèntrics” que han “invisibilitzat les dones als llibres de text”. “Al 2012 les referències a les dones en els llibres de text eren del 12%, per exemple a la literatura, o d’un 6% als llibres de ciències socials”, ha insistit Albiach. “Ens han esborrat de la història”, ha dit la diputada, afirmant que “el pitjor de tot és que el currículum actual segueix sense fer justícia de gènere”.

Per pal·liar-ho, la diputada de la confluència ha plantejat una sèrie de mesures com ara l’aposta per la formació “presencial i obligatòria” per tot el professorat, en línia amb la prova pilot duta a terme a Barcelona que ha incidit sobre 3.000 infants i 300 docents. L’objectiu, ha descrit Albiach, és que en un termini “de tres a cinc anys, tot el professorat de Catalunya hagi rebut aquesta formació”.

Altres mesures que el grup de la confluència ha posat sobre la taula han estat l’aposta total per l’escolarització mixta acabant amb el finançament amb diners públics de les escoles que segreguen per sexe, l’aposta pel llenguatge inclusiu: “el llenguatge condiciona la nostra manera de veure i entendre el món”, ha dit Albiach, destacant que el plural masculí s’empra com a genèric i no pas el femení, i la creació d’una comissió de seguiment “per comprovar l’aplicació de les mesures que s’aprovin a la moció, amb l’aplicació de sancions a aquells centres on no es compleixin”.

Tot plegat, ha dit Albiach, per fer que la lluita per la coeducació “que va començar fa més de 40 anys” sigui una realitat al sistema educatiu català, i per deixar de reivindicar “tantes dècades després les mateixes coses”. Perquè per la diputada, “l’educació és coeducativa o no és”.

Recommended Posts